Michael Ciminos film "The Deer Hunter" ble sluppet i 1978 og fikk både kritikerroste og kommersiell suksess. Samtidig ble den møtt med stor kontrovers, og mange begynte å se den som en sterk kommentar på den menneskelige kostnaden av Amerikas lengste krig, samt en problematisk glorifisering av anti-asiatisk vold. I sin granskning analyserer Dr. Brad Prager filmens betydning som en krigsfilm og setter den inn i en samtidskontekst. Prager trekker på et rikt arkiv av samtidige materialer og foretar en grundig analyse av filmens belysning, mise-en-scène, bruk av flere kameravinkler og varierende dybdeskarphet. I sin studie utforsker han hvordan filmen presenterer seg som et verk av filmatisk realisme, samtidig som den problematisk visker ut grensene mellom fakta og fiksjon. Cimino følte at han ikke hadde noe ansvar for historisk sannhet, og skildret en høyst stilisert versjon av sine egne fantasier om Vietnamkrigen. Prager argumenterer imidlertid for at de formelle elementene i "The Deer Hunter" ble brukt til å underbygge hans utfordrende skildringer av krig.