Boken 'The Design of Digital Learning Environments' gir omfattende retningslinjer for utforming og levering av høykvalitets nettbaserte og blandede læringsopplevelser innen høyere utdanning. Med et stadig stigende antall studenter som deltar i delvis eller fullt digital utdanning, er det viktig for masterstudenter som forbereder seg på design-, utviklings- eller lærerroller å få tilgang til nye, praktiske anvendelser av banebrytende forskning og teori. Denne læreboken benytter Community of Inquiry-rammeverket, en innflytelsesrik og uvurderlig pedagogisk modell rettet mot dyp læring, som hjelper lærere med å skape meningsfulle, samarbeidende forbindelser med studenter som deltar i digitalt støttede læringsaktiviteter i høyskoler, universiteter, MOOC-er og livslang læring-initiativer. Boken er delt opp i fem deler og dekker grunnleggende struktur, konsepter, terminologi og historie knyttet til Community of Inquiry; prinsipper for design og gjennomføring av digitale kurs; samt spesifikke designanbefalinger for ulike kursforhold og anvendelser av læringsaktiviteter.