The Dyslexia Debate Revisited av Julian G. (Durham University) Elliott, Elena L. (University of Houston) Grigorenko
Produktbeskrivelse
I alle land og på alle språk er det en betydelig andel barn som har vansker med å mestre lesing. I 2014 ble 'The Dyslexia Debate' utgitt, der forfatterne tok for seg den problematiske tolkningen av begrepet 'dysleksi' og stilte spørsmål ved effektiviteten av denne diagnosen. Ti år senere, i 'The Dyslexia Debate Revisited', reflekterer Elliott og Grigorenko over endringene i vurdering og behandling av dysleksi som har skjedd de siste ti årene, inkludert innføringen av dysleksilovgivning i mange amerikanske delstater. Forfatterne adresserer de kritiske tilbakemeldingene på deres opprinnelige utfordring av dysleksikonstruksjonen, og undersøker hvorfor, til tross for vitenskapelige kritikker, eksisterende oppfatninger av dysleksi og vurderingspraksiser fortsatt appellerer sterkt til mange fagfolk, enkeltpersoner og familier. Basert på dagens vitenskapelige kunnskap arbeider forfatterne for å fremme en felles forståelse av lesevansker og understreker betydningen av å gi rettidig og passende intervensjon og støtte til alle som trenger det.