The East India Company and the Politics of Knowledge av Joshua (University of Macau) Ehrlich
Produktbeskrivelse
Østindiske kompani er kjent som verdens mest mektige og notoriske selskap, men for mange av dets tilhengere fra 1770- til 1850-tallet ble det også sett på som det mest opplyste. Joshua Ehrlich avdekker hvordan en forpliktelse til kunnskap var en grunnleggende del av selskapets ideologi. Han illustrerer hvordan kompaniet henviste til denne forpliktelsen som et forsvar for sin stadig mer betente kombinasjon av kommersiell og politisk makt. Ehrlich går utover tradisjonelle studier av orientalisme, kolonial kunnskap og informasjon med en ny tilnærming: idehistorien. Han bringer frem en verden av debatt blant kompaniets offiserer og samtalepartnere, både indiske og europeiske, om de politiske bruksområdene av kunnskap. Disse historiske aktørene var ikke bare svært veltalende om emnet, men deres ideer har også fremdeles relevans i dagens samfunn. Kunnskap spilte en sentral rolle i politikken til kompaniet – akkurat som det ser ut til å bli en viktig del av dagens politikk.