I 'The Enduring Classroom' presenterer den erfarne læreren og utdanningsforskeren Larry Cuban en banebrytende analyse av hvordan lærere faktisk har undervist, både i fortiden og i dag. Kvaliteten og effektiviteten av undervisning er et tema som kontinuerlig diskuteres, både innenfor lærerprofesjonen og i den bredere offentligheten. Ofte fokuserer debatten på hvordan lærere bør undervise, men Cuban utfordrer dette perspektivet ved å stille viktigere spørsmål: Hvordan har lærere undervist gjennom tidene? Hvordan underviser de nå? Og hva kan vi lære av denne utviklingen? Cuban påpeker at en grundig undersøkelse av både fortid og nåtid er avgjørende. Hvis reformister ønsker at lærere skal adoptere nye metoder, er det essensielt å forstå hva lærere faktisk gjør i klasserommet i dag for å ha en sjanse til å implementere sine innovasjoner. Boken tar leseren med inn i klasserom både fra fortiden og nåtiden, og benytter seg av moderne forskningsobservasjoner samt et rikt historisk arkiv av klasseromsberetninger. Underveis stiller Cuban viktige spørsmål om lærerutdanning og hvordan den kan tilpasses for å møte dagens utfordringer.