I "Essensen av Waldorf-utdanning" tar Peter Selg oss med på en dyp refleksjon over utdanningens fremtidige betydning. Han understreker et enkelt, men essensielt prinsipp: utdanning har et mål som strekker seg inn i fremtiden, en tid vi som lærere verken kjenner fullstendig eller kan forutsi. De utfordringene våre barn vil møte i fremtiden, vil ikke være de samme som de vi har erfart fra vårt eget liv og vår egen fortid. Verdensbildet endres raskt og dramatisk, og dermed må også våre pedagogiske tilnærminger utvikles. Selg gir en tankevekkende påminnelse om at vi som utdannere har en viktig oppgave foran oss: å forberede de unge ikke bare for det som har vært, men for det som kan komme. Gjennom boken belyser han hvordan skolers tilstand er en refleksjon av samfunnets tilstand. Hvis samfunnet er preget av materialisme, konkurranse, egoisme og teknologi, vil skolene uunngåelig speile disse verdiene. Med et fokus på menneskelige verdier og langsiktig tenkning, oppfordrer Selg til en skifte i utdanningsparadigmet, som vil kunne forme en mer bærekraftig fremtid for kommende generasjoner.