Menneskelige opplevelser er i ferd med å forsvinne. "The Extinction of Experience" er en filosofisk forsvarstale for det som gjør oss til mennesker – og en kraftfull oppfordring til å gjenvinne oss selv i en digital verden. Boken belyser hvordan sosiale medier, dataspill og datingsider har skapt en erstatning for ansikt-til-ansikt-interaksjoner; håndskrift neglisjeres i skoler, og følelser uttrykkes hellere gjennom likes og emojis enn gjennom direkte samtaler. Med hodetelefoner på og blikket festet på telefonene våre, har selv kjedsomhet blitt utryddet. Men Christine Rosen viser på en mesterlig måte at når vi omfavner dette medierte livet og tilpasser oss maskinens krav, risikerer vi å bli mer maskinlignende selv. Det finnes en annen vei. Altfor lenge har vi akseptert ideen om at forandring alltid betyr forbedring. Men den raskt utviklende teknologien er ikke nøytral – den er ambivalent og har potensial til å påvirke oss på uventede måter.