Boken The Handbook of Critical Literacies tar for seg et aktuelt spørsmål: Hva er de sosiale forpliktelsene som akademikere, forskere og lærere innen kritisk literacy har i dagens samfunn? Kritisk literacy er tradisjonelt forstått som metoder for å granske tekster og kontekster for å belyse urettferdigheter, og anses som en essensiell lese- og skriveferdighet. Håndboken er delt inn i tematiske og regionale seksjoner, og gir substansielle definisjoner av kritisk literacy på tvers av ulike fagfelt og geografier. Den inkluderer undersøkelser av kritisk literacy-arbeid i over 23 land og regioner, samt oversikter over forskning, praksis og konseptuelle forbindelser til etablerte og nye teoretiske rammeverk. Kapitlene om globale kritiske literacy-praksiser inkluderer forskning på språklæring, undervisning i litteratur og engelskspråklige fag, ungdomsdelaktighetsforskning, miljørettferdighetsbevegelser, og mer. Denne viktige håndboken gir både nye og etablerte forskere muligheten til å posisjonere seg innen dette feltet.