Den amerikanske planleggerforeningens mest populære og innflytelsesrike bok er nå tilgjengelig som paperback med en ny forord fra forfatteren, der han diskuterer hvordan vår forståelse av parkering har utviklet seg siden boken først ble utgitt. I denne ukonvensjonelle fremstillingen argumenterer Donald Shoup for at gratis parkering har ført til økt bilavhengighet, rask urban spredning, overdreven energibruk og en rekke andre problemer. Planleggere pålegger gratis parkering som et middel for å redusere trafikkork, men ender opp med å forvrenge transportvalg, svekke bydesign, skade økonomien og forringe miljøet. Den utbredte gratis parkeringen bidrar til at byene våre utspiller seg på en skala best tilpasset biler fremfor mennesker, og forklarer også hvorfor amerikanske motorvogner nå står for en åttendedel av verdens totale oljeproduksjon. Men det trenger ikke å være slik. Shoup foreslår nye måter for byer å regulere parkering på – blant annet ved å ta rimelige markedspriser for gateparkering og bruke inntektene til å finansiere tjenester i nabolagene som genererer dem.