I etterkrigstiden var TS Bremen en av de mest populære liners som opererte over Atlanteren, men hun hadde en bemerkelsesverdig krigshistorie. Opprinnelig bygget for Frankrike som SS Pasteur, gjennomførte hun i 1940 en dramatisk flukt foran invasjonen, der hun fraktet 200 tonn franske gullreserver til Halifax, Nova Scotia. Senere ble hun rekruttert av britene og omgjort til et hospitalskip, hvor hun spilte en betydelig rolle i støtten til Slaget ved El Alamein. Faktisk hevdet Charles de Gaulle at Pasteurs bidrag 'signifikant hjalp med å bringe ... Hitler til sin endelige skjebne'. Salget i 1956 til North German Lloyd Line som deres siste flaggskip - ombygd og omdøpt til Bremen - utløste protester i Frankrike, men Bremen seilte uforstyrret videre og ble nå stolt eiendom for den tyske nasjonen. Til tross for at hun hadde blitt feiret som en av de tryggeste linere som noen gang er bygget, sank hun i 1980 i det Indiske hav under navnet Filipinas Saudi 1. Dette var en trist slutt på et liv fylt med glamor, spenning, og fare.