The IKEA Edge: Building Global Growth and Social Good at the World's Most Iconic Home Store av Anders Dahlvig
Produktbeskrivelse
IKEA's tidligere administrerende direktør, Anders Dahlvig, deler i denne boken innsiktene bak den unike strategien som førte selskapet til profitabel vekst, selv under den største globale finanskrisen i historien. Med et lederskap som strekker seg fra 1999 til 2009, opplevde IKEA en enestående suksess med et gjennomsnitt på 11 % årlig salgsvend og driftsprofitt på over 10 % hvert år. Selskapet ansatte mer enn 70 000 nye medarbeidere og åpnet butikker i nye og voksende markeder i Øst-Europa, Asia og Midtøsten - alt dette mens verden var midt i en dyp resesjon som rammet møbelindustrien spesielt hardt. 'The IKEA Edge' utforsker den strategien Dahlvig implementerte for å blomstre både i gode og dårlige tider. Denne tilnærmingen kombinerer tradisjonelle forretningsmål som profitt og vekst med progressive interesser som sosialt ansvar og miljømessig forvaltning. Dahlvig demonstrerer at disse ofte motstridende målene kan sameksistere og faktisk styrke hverandre, noe som gir verdifulle perspektiver for dagens ledere.