Boken "The Inclusion Dialogue: Debating Issues, Challenges and Tensions with Global Experts" samler perspektiver fra ledende globale eksperter innen inkluderende utdanning. Den belyser de skiftende spenningene innen forskningsfeltet og peker på fremtidige retninger. Gjennom dyptgående intervjuer med fremstående akademikere fra forskjellige deler av verden, utforsker Joanne Banks de nåværende diskusjonene rundt spesial- og inkluderende utdanning, og gir en klar oversikt over nøkkelspenningene som påvirker politikk og praksis i varierende nasjonale kontekster. Boken viser også hvordan inkluderende utdanningspolitikk ikke alltid omsettes til inkluderende praksis i skolene våre. Den dialogen som presenteres i denne tilgjengelige tekstsamlingen gir leserne verdifulle innblikk i vår konseptuelle forståelse av inkludering, spesielt i lys av FNs konvensjon om rettighetene til personer med nedsatt funksjonsevne. Gjennom disse uformelle samtalene er boken ideell for akademikere og forskere som arbeider innen dette feltet.