The Infographic av Murray (Lecturer in Multimedia Journalism Newcastle University) Dick
Produktbeskrivelse
Boken 'The Infographic' av Murray Dick utforsker infografikk og datavisualisering som et kulturelt fenomen, fra det attende århundrets trykkultur til dagens databasert journalistikk. Infografikk og datavisualisering har blitt en integrert del av vårt mediemiljø; de finnes i trykte aviser, på TV-nyheter og online. Det har blitt hevdet at infografikk forandrer hva det vil si å være litterær i det tjueførste århundre, og at de på en unik måte harmonerer med menneskers kognisjon. I denne grundige analysen av emnet, kartlegger Murray Dick den kulturelle utviklingen til infografikken, og undersøker dens bruk i nyhetsformidling samt motstanden mot dens bruk, fra det attende århundrets trykkultur til dagens datadrevne journalistikk. Forfatteren identifiserer seks historiske faser av infografikk i populærkulturen: den proto-infografiske, den klassiske, den forbedrende, den kommersielle, den ideologiske, og den profesjonelle. Dick beskriver hvordan infografiske former har oppstått innenfor en bredere historie av journalistikk, kultur og kommunikasjon.