'Den tiden da jakten på rikdom fylte en krok av skogen med jappingen fra hunder, piskens knepp, og lysene fra fakler. Begjærene ble endelig sluppet løs, uten skam, midt i lyden av nedbrytende nabolag og formuer skapt på bare seks måneder. Byen hadde blitt en orgie av gull og kvinner.' 'The Kill' (orig. 'La Curée') er den andre boken i Émile Zolas storslåtte syklus av tjue romaner, 'Les Rougon-Macquart', og den første som etablerer Paris - kapitalen av modernitet - som sentrum for Zolas fortelling. Romant er utformet som en representasjon av de ukontrollerbare 'begjærene' som ble sluppet løs under det Andre Keiserriket (1852-70) og transformasjonen av byen under Baron Haussmann. Med sitt sammenflettede tema om begjær etter penger og begjær etter fornøyelse, gir romanen en kraftfull visjon av den allestedsnærværende promiskuiteten i det nye Paris, reflektert i de utagerende og hektiske livene til den uetiske eiendomsspekulanten Saccard, hans nevrotiske kone Renée, og hennes forfengelige elsker.