I 'The Likeness of Things Unlike' utforsker Sharon Cameron de uforenlige og ofte konfliktfylte elementene som preger store verk innen amerikansk litteratur. Gjennom sine essays samler hun en fascinerende samling arbeider av Emerson, Whitman, Dickinson, Cather og Stevens—hver for seg representerer de på unike måter 'likheten av det ulikartede'. Cameron argumenterer for at disse verkene danner en løs fellesnævner innen en tradisjon av amerikansk skriving der uforenlige elementer verken kan integreres eller skilles fra hverandre. Boken fokuserer på de discordante elementene i kunstneriske verker og hevder at disse elementene omformer de estetiske helhetene som de tilsynelatende bryter med. De sammenvevde, subversive elementene utfordrer litterære systemer og går i dybden av filosofiske spørsmål, noe som gjør at de overskrider de estetiske spesifikasjonene som beskriver dem. Cameron er kjent for å knytte kunstneriske prestasjoner til radikale tankemåter, en tilnærming beskrevet av Georg Lukács som en som 'tilpasser seg'.