I en ny tolkning av Fassbinders mest kjente film, 'The Marriage of Maria Braun', undersøker Priscilla Layne sentrale temaer som rase og kjønn. Som den mest populære filmen fra den kontroversielle regissøren Rainer Werner Fassbinder, en ledende skikkelse innen 'New German Cinema' fra tidlig 1960-tall til tidlig 1980-tall, gir filmen innsikt i hans bruken og misbruk av melodramasjangeren. Handlingen er satt til den umiddelbare etterkrigstiden og følger den sterke kvinnelige hovedpersonen, Maria Braun, som er en del av en trilogi som jobber seg gjennom Vest-Tysklands vanskelige fortid og etterdønningene av Nazi-Tyskland, sett gjennom øynene til karakterer marginalisert av kjønn, rase, seksualitet eller (u)funksjonsevne. I sin kamp mot fattigdom og sexismens grep om hverdagen, forsøker Maria å navigere tilværelsen ved å gjøre sine relasjoner med menn, inkludert den svarte amerikanske soldaten Bill, så fordelaktige som mulig. I løpet av sin reise oppdager hun til slutt at hun har vært en brikke i et maktspill mellom hennes ektemann Hermann, som hun lengter etter, mens han har vært fraværende.