I boken 'The Middle Ages and the Movies' tar den anerkjente historikeren Robert Bartlett for seg hvordan vår oppfatning av middelalderhistorien er blitt formet av åtte betydningsfulle filmer fra det tjuende århundre. Bartlett undersøker et variert utvalg av filmverk, fra den kontroversielle blandingen av sex og nasjonalisme i Mel Gibsons 'Braveheart', til Fritz Langs stumfilm mesterverk 'Siegfried', den kunstneriske klassikeren 'The Seventh Seal' og det storslåtte historiske dramaet 'El Cid'. Boken vurderer ikke bare den historiske nøyaktigheten i disse filmene, men graver også dypere i interessante spørsmål som hvordan Umberto Ecos 'The Name of the Rose' ble oversatt fra bok til film, hvorfor 'Monty Python and the Holy Grail' er så morsom, og hvordan Eisensteins 'Alexander Nevsky' ble påvirket av den stalinistiske tyranniet som preget innspillingen. Gjennom en innsiktsfull analyse gir Bartlett oss en ny forståelse av hvordan film har bidratt til vår kollektive erindring om middelalderen.