I "The Migrant Image" undersøker T. J. Demos hvordan samtidskunstnere har omformet dokumentariske praksiser i sine fremstillinger av mobile liv: flyktninger, migranter, statsløse og politisk dispossede. Boken gir en sofistikert analyse av hvordan kunstnere fra USA, Europa, Nord-Afrika og Midtøsten skildrer de ofte neglisjerte konsekvensene av globalisering, og hvordan deres verk knytter seerne til de levde erfaringene fra politiske og økonomiske kriser. Demos undersøker de filmatiske tilnærmingene som Steve McQueen, Otolith Group og Hito Steyerl benytter for å viske ut grensene mellom det virkelige og det imaginære i sine filmer som tar opp geopolitiske konflikter mellom Nord og Sør. Han analyserer hvordan Emily Jacir og Ahlam Shibli benytter vagheter, lacunaer og blinde flekker i sine fotografier, forestillinger og konseptuelle strategier for å direkte adressere de alvorlige omstendighetene omkring dislokerte palestinere. Videre diskuterer han de ulike intervensjonene til Walid Raad i Libanon og Ursula Biemann.