Siden førsteutgaven ble utgitt i 2009, har Patrik Wikströms 'The Music Industry' blitt en sentral tekst for studenter og akademikere. Denne grundig oppdaterte tredje utgaven gir en internasjonal oversikt over musikkindustrien og dens fremtidsutsikter i den globale underholdningsverdenen. Musikkindustrien har gjennomgått to turbulente tiår preget av betydelige endringer, delvis forårsaket av den digitale revolusjonen. Hvordan har industrien blitt transformert av disse økonomiske og teknologiske omveltningene, og hvordan vil den sannsynligvis utvikle seg i fremtiden? Hvilken rolle spiller musikk i denne digitale tidsalderen? Wikström belyser industrien på en klar og innsiktsfull måte, og skildrer de dynamikkene som finnes i produksjonen av musikalsk kultur mellom de transnasjonale mediekonglomeratene, uavhengige musikkforetak og publikum. I denne tredje utgaven er det utvidede seksjoner om den endrede strukturen i musikkindustrien, innvirkningen av digitalisering på musikklyttepraksiser, og utviklingen av musikken.