The New Urban Aesthetic av Dr Monica Montserrat (Brunel University London UK) Degen, Gillian (The University of Oxford UK) Rose
Produktbeskrivelse
Boken "The New Urban Aesthetic" undersøker hvordan byer i det 21. århundre fungerer som sentrale arenaer for reproduksjon av global kapitalisme, med urban merkevarebygging som et essensielt element i denne transformative prosessen. Gjennom en grundig analyse drøfter forfatterne hvordan ulike digitale teknologier omformer byrommene våre. Denne omformingen skaper nye sensoriske opplevelser som former vår forståelse av bylivet. Forfatterne introduserer begrepet 'den nye urbane estetikken' for å beskrive denne digitalt medierte forvandlingen av hvordan byer oppleves. Boken presenterer tre konkrete casestudier: en omfattende byutvikling i Doha, oppgraderingen av Milton Keynes til en smart by, samt den kulturelle revitaliseringen av Smithfield Market, som er blitt til Culture Mile i London. Hver av disse studiene belyser ulike aspekter av digital mediering, fra datagenererte bilder brukt i markedsføringen av nye byutviklinger, til applikasjoner for smartbyer og Instagram-innlegg som fremhever spesifikke byområder.