Denne boken tilbyr en illustrert innsikt i en av de mest avgjørende luftkampanjene i slutten av andre verdenskrig – den amerikanske offensiven for å lamme Tysklands oljeproduksjon og stanse dens væpnede styrker. Etter hvert som de tyske troppene trakk seg tilbake og mistet tilgang til oljeområdene på Østfronten, ble Tyskland stadig mer avhengig av sine egne anlegg, spesielt for produksjonen av syntetisk olje fra kull. Disse anleggene lå imidlertid innen rekkevidde for de stadig mektigere allierte luftstyrkene. I 1944 hadde general Carl Spaatz, sjefen for de amerikanske strategiske luftstyrkene, som mål å iverksette en ny kampanje som skulle kaste ut Tysklands krigsmaskin ved å frata dem drivstoff. Olje-kampanjen fra USAAF fikk fart i løpet av sommeren 1944 og retter seg mot raffineringene og anleggene med dagslysets tyngdebombere. Avkrypterte tyske kommunikasjonsmeldinger bekreftet at olje-kampanjen hadde en betydelig påvirkning på Wehrmacht. Drivstoffmangel i høsten 1944 tvang Luftwaffe til å sette det meste av sine kampstyrker på bakken, med unntak av jagerfly involvert i forsvaret av Rikets luftrum.