I boken 'The Optimistic Child' presenterer den anerkjente forfatteren Martin E. P. Seligman et banebrytende program for å forebygge depresjon hos barn. Seligman, som tidligere har skrevet boken 'Learned Optimism', fastslår at depresjon har nådd epidemiske proporsjoner i Amerika, med en forekomst på 30 % blant barn. Med hjelp av klinisk dokumentert forskning tilbyr Seligman og hans kolleger et effektivt verktøy for foreldre og lærere som ønsker å redusere risikoen for depresjon hos sine barn med opptil 50 %. Ved å lære barn å utvikle optimismeferdigheter, kan de ikke bare motvirke depresjon, men også forbedre sin skoleprestasjon og fysiske helse. Disse ferdighetene gir barna den nødvendige motstandskraften til å møte tenåringsårene og overgangen til voksenlivet med høyere selvtillit. I en tid der selvfølelsesbevegelsen har fått fotfeste i amerikanske hjem og klasserom, understreker Seligman viktigheten av reelle prestasjoner fremfor bare positiv tilbakemelding, og peker på hvordan dette kan bygge en mer solid grunnmur for barns psykiske helse.