På begynnelsen av 1930-tallet, i løpet av sine første år i eksil, gjorde Michael Chekhov sin debut innenfor det krevende arbeidet med å skrive om en skuesplays erfaring og hans visjon for håndverket. Dette viktige, men for det meste glemte, verket, kjent som 'Paris Manuscript', ble skrevet for hånd på tysk. I dette dokumentet legger Chekhov grunnlaget for en rekke øvelser og praksiser som, nesten et århundre senere, har blitt kjent som Michael Chekhov-teknikken. Selv om manuskriptet aldri ble fullført, gir det leseren et unikt innblikk i begynnelsen av en kunstnerisk genis kreative visjon. Manuskriptet er et resultat av Chekhovs rike samarbeid med den sveitsiske teaterregissøren, maleren og illustratøren Georgette Boner. Teksten suppleres med fasimile av manuskriptider, fotografier, korrespondanse og annet materiale fra Boners personlige arkiv. Etter hvert som populariteten til dette verket vokser, gir det innblikk i Chekhovs utvikling som en betydningsfull skikkelse innenfor teaterkunsten.