I "The Performer" tar Richard Sennett med leseren på en dyptgående utforskning av offentlig fremføring i hverdagen. Som en fremstående kulturell og sosial tenker, analyserer Sennett forholdet mellom performance i kunst – spesielt musikk – politikk og det daglige liv. Boken fokuserer på de kroppslige og fysiske aspektene ved fremføring, i stedet for å sentrere seg rundt ord. Sennett er særlig oppmerksom på hvordan ritualene i det ordinære livet i seg selv kan betraktes som performancer. Med en solid bakgrunn innen både historie og sosiologi, trekker forfatteren også på sine egne erfaringer som profesjonell cellist samt sitt virke som byplanlegger og sosial tenker. Han følger utviklingen av fremføringsrom i byen, fremveksten av uavhengige kunstnere som skuespillere, musikere og dansere, samt ulikheten mellom utøver og publikum. Sennett belyser de kompliserte forholdene mellom kunstnerisk skapelse og sosiale eller religiøse ritualer, samt hvordan politikere kan misbruke kunsten å opptre. Denne dualiteten i performace er både destruktiv og siviliserende. "The Performer" er den første boka i en trilogi og setter fokus på de mange lagene av menneskelig interaksjon som finnes i det offentlige rom.