I "The Power of Cute" tar Simon May leserne med på en fascinert reise inn i søthetsfenomenet og dets enorme innflytelse på oss. Fra emoji og søte valper til mer urovekkende uttrykk, søthet har virkelig tatt verden med storm. Globale fenomener som Hello Kitty og Pokémon, samt verkene til kunstnere som Takashi Murakami og Jeff Koons, og til og med karakterer som Heidi, den skråøyde opossumen og E.T., illustrerer denne voksende kraften. Men hva betyr egentlig "søtt" som en følelse og stil? Hvorfor er det så allestedsnærværende? Er det bare en barnslig overfladiskhet, eller er det noe mer urovekkende som foregår, på en lettbeint måte? Simon May gir oss nyanserte og overraskende svar. Vanligvis oppfatter vi søthet som bare liten, harmløs og hjelpeløs. May utfordrer denne dominerende oppfatningen ved å utforske alt fra Mickey Mouse til Kim Jong-il, og argumentere for at søthet ikke er begrenset til slike søte kvaliteter, men også forfører oss ved å omforme eller forvrenge dem til noe med lekfull, men udefinert kraft, uavhengig av kjønn, alder, moral og til og med art. May tar oss med på en tankevekkende reise som inviterer oss til å revurdere vårt forhold til det søte.