Oppdag hemmelighetene bak å lage tilfeldige labyrinter! Enten du er spillutvikler, algoritmeentusiast, eller bare på jakt etter et nytt gåtevalg, er du klar til å ta ferdighetene dine til et nytt nivå. I denne boken vil du lære algoritmer for tilfeldig generering av labyrinter i ulike former, størrelser og dimensjoner. Bøy dem til Moebius-striper, fold dem inn i kuber, og pakk dem rundt sfærer. Strekk dem inn i andre dimensjoner, press dem inn i vilkårlige former, og flis dem i en forbløffende variasjon av mønstre. Gjennom tolv små algoritmer vil du oppdage en stor kilde til idéer og inspirasjon. Labyrinter finnes overalt, fra videospill til filmer. Utforsk et dusin algoritmer for tilfeldig generering av disse gåtene, fra Binary Tree til Eller's, hver grundig illustrert og med fungerende implementeringer i Ruby. Du vil lære om fordelene og ulempene ved hver algoritme, og hvordan du velger den rette for oppgaven. Boken starter med seks labyrintalgoritmer, og du vil gradvis gå fra å lage labyrinter på papir til å skrive programmer som genererer og tegner dem.