The Rise of the Algorithms av John M. (PSU) Jordan
Produktbeskrivelse
Den dramatiske veksten av online video har omformet konkurransen om menneskelig oppmerksomhet. I "The Rise of the Algorithms" argumenterer John M. Jordan for at denne nye teknologien har endret måten vi interagerer med hverandre, våre relasjoner til offentlige institusjoner, og til og med våre egne handlinger og psykologiske tilstander. Gjennom en grundig analyse av opprinnelsen og utviklingen av online video, undersøker Jordan mekanismene og de etiske konsekvensene knyttet til video-plattformer som YouTube og TikTok, men også andre som Twitch. Han viser hvordan algoritmene, som først ble utviklet av Facebook og Google, nå utnyttes av TikToks morselskap ByteDance for å styre menneskelig atferd, noe som får direkte konsekvenser for kultur, politikk og identitet. Jordan peker på at vi står ved et veiskille. Tidligere har vi, som samfunn, vist oss å være dårlig forberedt eller uvillige til å ta tak i problemene forbundet med de digitale plattformenes makt, de personlige kostnadene ved viral berømmelse, invasjonen av privatliv, og spredningen av det som ofte er skadelig innhold.