Dramaturgi, i sine mange former, utgjør en essensiell og uunnværlig del av det moderne teaterlandskapet. Begrepet har sin opprinnelse i en omfattende teori om 'stykkeskaping', men har gjennom de siste årene utviklet seg betydelig, og i dag påvirker det en rekke forskjellige narrative former og strukturer. Dette spenner fra opera og performancekunst til dans, multimedia, filmproduksjon og robotikk. I en global kontekst preget av medierte samarbeid mellom multinasjonale grupper, oppløses de tradisjonelle rollene, samtidig som etablerte regler for tid og rom utfordres. Dramaturgen blir dermed en slags ultimate globalist, som fungerer som kulturformidler, informasjons- og forskningsleder, medieinnholdsanalytiker, tverrfaglig forhandler og strateg for sosiale medier. Denne samlingen tar for seg moderne dramaturgisk praksis, med bidrag fra både akademikere og anerkjente praktiserende dramaturger. Boken gir en grundig innsikt i hvordan dramaturgi anvendes i dag, og fremhever betydningen av kreativt samarbeid og tverrfaglig tenkning i utviklingen av nye fortellergrep.