Selvportrettering har fortsatt sin unike evne til å fange den offentlige interessen. I en tid der vi enkelt kan ta og dele 'selfies' på sekunder, er det ikke overraskende at interesse for denne sjangeren vekkes på nytt blant både allmennheten og studenter. Selvportretter har kapasitet til å belyse en rekke universelle spørsmål, fra identitet, mening og autentisitet, til skrøpelighet, meningsløshet og dødelighet. I denne boken gir kurator Natalie Rudd en ny og skarp forståelse av selvportrettets internasjonale appell. Hun utforsker de historiske kontekstene der selvportretter har blomstret, og vurderer betydningen de har i dag. Gjennom kommentarer til verk av kunstnere som Jan van Eyck, Artemisia Gentileschi, Francisco Goya, Pablo Picasso, Frida Kahlo og Jenny Saville, undersøker boken det emosjonelle og uttrykksfulle potensialet i selvportretter, samt deres evne til å distansere eller avmystifisere. Kan selvportretter gi innblikk i den kunstneriske prosessen? Er det i det hele tatt mulig å forstå kunst på en dypere måte gjennom selvportrettene? Rudd tar oss med på en opplysende reise inn i en kunstform som stadig evolverer og som har relevans i vår moderne verden.