I "The Shadow of the Object" kombinerer Christopher Bollas elementer fra Freuds teori om det ubevisste med perspektiver fra den britiske skole for objektrelasjoner. Gjennom dette arbeidet presenterer han nye, radikale syn på psykoanalysens omfang og utvider vår forståelse av kreativiteten i det ubevisste sinn samt estetikk knyttet til menneskelig karakter. I løpet av våre formative år blir vi konstant 'imponert' av omverdenen. Mye av denne erfaringen vil aldri bli bevisst tenkt på, men den forblir i oss som antatt kunnskap. Bollas beskriver dette som 'det uthought known', en frase som har fått innflytelse på mange områder av menneskelig utforskning, inkludert litteratur, psykologi og kunst. Aspekter ved det uthought known – det primært fortrengte ubevisste – vil kunne komme til overflaten under en psykoanalytisk prosess, enten som en stemning, estetikken i en drøm, eller i vår relasjon til oss selv som den andre. Innenfor det unike analytiske forholdet blir det mulig, i det minste delvis, å tenke det ubeviste.