Damplokomotivet er en britisk oppfinnelse som fortsatt innehar verdensrekorden for damp med lokomotivet Mallard. Damps teknologi bidro først betydelig til britisk industri ved å drive pumpeanlegg i gruver. Da damp ble brukt til jernbanen, inntraff 'jernbanealderen'. Damplokomotivet gikk gjennom flere distinkte faser i løpet av sitt lange liv, som avsluttet med regulær drift på slutten av 1960-tallet. Den tidlige fasen ble fulgt av en trend med store, enkeltstående drivhjul, og videre utviklinger inkluderte kompound-lokomotiver med tilknyttede drivhjul, etter at stål ble sterkt nok til å håndtere koblingsstengene. Andre viktige utviklinger omfattet tanklokomotiver som kunne kjøre like godt fremover og bakover, samt 4-6-0 og 4-6-2 ekspresstog, en lidenskap for hastighetsrekorder og strømlinjeforming, og standardiseringsårene til British Railways. Denne innsiktsfulle, fullt illustrerte boken følger historien om damp-lokomotivet og vil glede alle som er interessert i dette fascinerende emnet.