The Surviving Image, først publisert på fransk i 2002, er resultatet av Georges Didi-Hubermans omfattende forskning på livet og arbeidet til den banebrytende kunsthistorikeren Aby Warburg. Warburg hadde en visjon om kunsthistorie som forente antropologi, psykoanalyse og filosofi for bedre å forstå bildenes 'liv'. Gjennom et bredt spekter av Warburgs upubliserte brev og dagbøker, viser Didi-Huberman tydelig kompleksiteten og betydningen av Warburgs ideer, samt hvordan hans arv ble både forvansket og utvannet i takt med at kunsthistorien utviklet seg til å bli en 'humanistisk' disiplin. The Surviving Image tar Warburg som hovedfokus, men berører også bredere spørsmål knyttet til kunsthistorikernes oppfatninger av tid, minne og symboler, samt forholdet mellom kunst og de rasjonelle og irrasjonelle kreftene i psyken. Denne trofaste og gjennomtenkte oversettelsen av Harvey Mendelsohn representerer den første engelskspråklige utgaven av Didi-Hubermans mesterlige studie av Warburg.