Hundre år etter Enrico Carusos død og fødslene til Franco Corelli, Giuseppe Di Stefano og Mario Lanza, presenterer denne banebrytende historien om tenorstemmen en grundig utforskning av den kulturelle og musikalske utviklingen av tenorstemmen. Med fokus på nesten 400 av de største utøverne fra 1600-tallet til 2000-tallet, kaster Matthew Boyden nytt lys over betydningen av religion, arkitektur, samfunnsøkonomi, politikk, teknologi og smak på lyden, teknikken og oppfatningen av tenor som et kulturelt og musikalsk fenomen. Gjennom omfattende research og detaljert musikalanalyse, avdekker Boyden for første gang hvordan disse faktorene har påvirket utviklingen av den moderne tenorstemmen. Han benytter seg av et bredt spekter av musikalske, litterære, maleriske og filmatiske verk for å illustrere hvordan endringer i kultur og samfunnsopplevelse i Europa, Russland og USA har formet tenorstemmen vi kjenner i dag. Boken dekker en rekke sjangre, fra opera og kunstmusikk til teater og populærmusikk, og står dermed som den mest omfattende og originale studien av sitt slag. Ambisiøs og tankevekkende, 'The Tenor: A Cultural History' er et uunngåelig verk for alle som ønsker å forstå den rike og varierte historien bak tenorstemmen.