The Theory of Industrial Organization av Jean (Institut d'Economie Industrielle) Tirole
Produktbeskrivelse
"The Theory of Industrial Organization" er en banebrytende tekst som tar for seg den moderne industrien på et avansert nivå for både bachelor- og masterstudenter. Boken er analytisk grundig og inneholder et rikt utvalg av oppgaver som er merket etter vanskelighetsgrad, noe som gjør den til en nyttig ressurs for studenter på ulike nivåer. Kapitlene er strukturert med en hovedtekst og et tilleggsavsnitt som inneholder mer avansert materiale. Hver seksjon innledes med elementære modeller og bygger deretter videre på dette fundamentet for å inkludere aktuell forskning i en sammenhengende fremstilling. Tirole begynner med en innledende diskusjon om teori rundt bedrifter. I del I utvikler han den moderne monopolteorien, hvor han behandler prising av både enkelt- og flerproduktsystemer, statisk og intertemporal prisdiskriminering, kvalitetsvalg, omdømme og vertikale begrensninger. I del II går Tirole videre med strategiske aspekter innen industrien, og gir leseren en dypere forståelse av konkurranseforholdene i forskjellige markeder.