I boka "The Tipping Point" tar New Yorker-skribent Malcolm Gladwell oss med på en fascinerende reise inn i hvorfor store sosiale endringer ofte skjer plutselig og uventet. Gladwell argumenterer for at ideer, atferd, budskap og produkter sprer seg på en måte som ligner på utbrudd av smittsomme sykdommer. Akkurat som en enkelt syk person kan utløse en influensaepidemi, kan også et fåtall personer med kreativt overskudd eller graffiti-kunstnere sette i gang en bølge av kriminalitet i undergrunnsbanen, eller en fornøyd kunde kan fylle de tomme bordene i en ny restaurant. Disse fenomenene betegnes som sosiale epidemier, og det er i øyeblikket når de når sitt kritiske punkt at vi opplever "The Tipping Point". Gladwell presenterer de personlighetstypene som er naturlige pollinatorer av nye ideer og trender – de som skaper fenomenet «munn-til-munn»-promotering. Gjennom analyser av motetrender, røyking, barne-tv, direkte markedsføring og de tidlige dagene av den amerikanske revolusjonen, avdekker han hva som gjør ideer smittsomme. Han besøker også en religiøs kommunitet, et vellykket høyteknologisk selskap, og en av verdens mest suksessrike selgere, og viser hvordan disse elementene sammen bidrar til å forstå dynamikken i sosiale endringer.