Har du noen gang tenkt på hva som ville skjedd om store hotellkjeder hadde startet Airbnb, eller om bilprodusenter som Ford og Tesla hadde vært de første til å lansere Uber? Store selskaper har muligheten til å starte nye virksomheter. Med ideer, talent, merkevare og kapital kan de ta tilbake initiativet. I boken 'The Unicorn Within' gir Linda K. Yates, grunnlegger og administrerende direktør i Mach49, kraft til store selskaper slik at de kan konkurrere med oppstartsbedrifter på deres premisser. Hun presenterer en teachable, repeatable, scalable metode som fokuserer utelukkende på gjennomføring av venture-baserte prosjekter, fra idéfase til inkubering, akselerasjon og skalering. Yates deler også viktige strategier for hvordan man kan håndtere 'Mothership' og utnytte denne fordelen for å sikre at virksomhetene når sin fulle vekstpotensial. Hun oppfordrer selskaper til ikke å stoppe med bare én venturesatsing, men legger også frem en plan for å bygge en 'Venture Factory' som kan bli selskapets vekstmotor i mange år fremover. Framtidens unicorns trenger ikke nødvendigvis å komme fra oppstartsmiljøet.