Bokverket "1971" av kunsthistoriker Darby English gir en grundig utforskning av et avgjørende år for svart kulturpolitikk i Amerika. I 1971 ble to markante utstillinger kjent: "Contemporary Black Artists in America," som ble vist i Whitney Museum of American Art, og "The DeLuxe Show," en integrert abstrakt kunstutstilling som fant sted i en renovert kinematograf i et ghettoområde i Houston. English dykker dypt ned i disse utstillingene og belyser ønsket blant mange svarte kunstnere om å frigjøre seg fra åpenbar rasepresentasjon, samt deres innsats for å fremme denne friheten gjennom offentlig kunst. I en tid preget av diskusjoner om å definere en 'svart estetikk' og håndtere raseproblematikken, fokuserte moderne kunsteksperimenter på kulturell interaksjon og usikkerhet. "Contemporary Black Artists in America" satte søkelys på abstraksjon som en motstand mot normative tilnærminger, mens "The DeLuxe Show" tilbyr en plattform for abstraksjonens stilling.