Michael Fried er en kontroversiell kunstkritiker som har hatt stor innflytelse på forståelsen av sen modernisme innen visuell kunst. Denne samlingen inneholder 27 essayer, inkludert innledningen til katalogen for 'Three American Painters', teksten fra hans bok 'Morris Louis' og hovedverket 'Art and Objecthood'. De fleste tekstene ble opprinnelig publisert mellom 1962 og 1977, og de fortsetter å skape debatt den dag i dag. Writesen er kompromissløse og tar for seg de transformative kreftene i en tid preget av kraftige diskusjoner rundt modernismens natur og målsetninger for avansert maleri og skulptur. Samlingen inkluderer både korte anmeldelser og omfattende essayer, med betydelige kritikker av kjente kunstnere som Jackson Pollock, Morris Louis, Kenneth Noland, Jules Olitski, Frank Stella og Anthony Caro. Disse tekstene etablerer viktige begreper for å forstå sentrale temaer innen høy modernisme: levedyktigheten i Clement Greenbergs fremstilling av modernismens infralogikk, statusen til figuration etter Pollock, og sentraliteten til formproblemet.