Boken "Behind the Angel of History" tar oss med på en fascinerende reise inn i kunstverdenen, ledet av kunstneren R. H. Quaytman. Historien begynner med Quaytmans oppdagelse av noe uventet skjult bak et kjent verk av Paul Klee. Under Klee's 1920-maleri "Angelus Novus", som er kjent for sin forbindelser til Walter Benjamins skrifter, finner Quaytman et 1800-talls gravyr av Martin Luther. Dette skjulte bildet er bare delvis synlig, og det skaper en rekke spørsmål som utfordrer vår forståelse av kunsten. I "Behind the Angel of History" utforskes betydningen av dette skjulte ansiktet, samtidig som vi dykker ned i de komplekse kunstneriske, politiske og teologiske problemene som preget Tyskland etter Første Verdenskrig. Klee svarte på et stadig mer påtrengende krav om ny religiøs kunst, og for Benjamin ble Klees "Angelus" et symbol på muligheten for meningsfull dialog mellom religionene i Tyskland. Ved å reflektere over strategiene til Klee, Benjamin og Quaytman, avdekker Annie Bourneuf nye lag av kompleksitet og gir oss en dypere forståelse av kunstens rolle i samfunnet.