I denne anerkjente revisjonsstudien utforsker Erika Doss en historisk kulturell endring i amerikansk kunst, fra regionalismens dominans på 1930-tallet til abstrakt ekspresjonisme på 1940-tallet. Studien fokuserer på Thomas Hart Benton, en sentral skikkelse innen regionalismen, og hans mest fremstående elev, Jackson Pollock, som på 1930-tallet tidlig imiterte Bentons stil før han tok det radikale steget mot abstraksjon. Doss plasserer disse maleriene innenfor den sosio-politiske og kulturelle konteksten som preget depresjonen og den kalde krigen, og hun belyser årsakene bak denne kunstneriske omveltningen samt dens betydning for moderne kultur. 'Et velkomment tillegg til den voksende litteraturen som omhandler kunst og kultur fra depresjons- og kalde krigstiden. Dette er et banebrytende verk som gir et verdifullt bidrag til vår forståelse av et gåtefullt aspekt ved amerikansk kunst—overgangen fra regionalisme til abstrakt ekspresjonisme.'—M. Sue Kendall, Winterthur Portfolio 'Et viktig akademisk bidrag. . . .'