Boken "Brains/Practices/Relativism" markerer en betydelig nytenkning innen sosial teori, med fokus på kognitiv vitenskap. Stephen P. Turner utforsker spesielt forbindelsesteori (connectionism), som ser læring som en prosess der individer tilpasser seg innspill, noe som fører til unike responspatterns for hver enkelt. Dette innebærer at det ikke finnes en felles 'server' som folk laster ned delte rammeverk fra for å kunne samarbeide eller kommunisere. Turner argumenterer for at begrepet 'praksiser', slik det ofte brukes innen samfunnsvitenskapene og humaniora, er en myte, og at det samme gjelder for begrepet 'kulturer', som står sentralt i antropologisk og sosiologisk tenkning. I en serie velbegrunnede essays utforsker Turner konsekvensene av å forkaste ideen om delte rammeverk, og hvordan dette påvirker relativisme, sosial konstruksjonisme, normativitet og en rekke andre konsepter. Han foreslår måter å reformulere disse ideene på en mer produktiv måte, delvis gjennom omfattende kritikker av eksisterende arbeid innen fagfeltet.