Uttrykket 'Krig mot terror' er stille trukket tilbake fra offisiell bruk, men det forblir i den amerikanske psyken, og vår forståelse av det er langt fra fullstendig. W. J. T. Mitchell argumenterer for at en dypere forståelse kun kan oppnås gjennom en analyse av de bilder som både har blitt skapt av og som har skapt denne konflikten. I boken utforsker Mitchell hvordan både verbale og visuelle bilder har spilt en sentral rolle i Krigen mot terror. Han avdekker en konflikt hvis usikre metaforiske og imaginære konsepter har skapt sin egen virkelighet. Samtidig finner Mitchell en forbindelse til kloner og kloning, som uttrykker en angst for nye former for bildeleggjøring, noe som i sin tur har forsterket de politiske konsekvensene av Krigen mot terror. Ifølge Mitchell deler kloning og terror en merkelig strukturell likhet, som pendler mellom det imaginære og virkelige, det metaforiske og bokstavelige. Gjennom sitt oppsiktsvekkende analyse fremstår kloning av terror som den uunngåelige metaforen for måten Krigen mot terror har ikke bare bidratt til å rekruttere flere krigere til jihadistbevegelsen, men også undergravd den amerikanske oppfatningen av konflikten.