Boken "Designed to Fail" gir en provoserende gjennomgang av hvordan systemisk rasisme i utdanningsfinansiering blir opprettholdt. For de som bryr seg om urbane skoledistrikter som Philadelphia, er det ofte enighet om at utfordringene disse skolene møter, kan knyttes til behovet for mer penger. Men hvorfor blir urbane distrikt som betjener svarte og brune studenter fortsatt så uforholdsmessig underfinansiert sammenlignet med majoritets-hvite skoler? Hvorfor er det så vanskelig å oppnå rasemessig likhet i skolefinansiering? Liu gir leseren en intern forståelse av Pennsylvania's statlige lovgivning og kampen for rettferdig finansiering, og avdekker hvordan de som har ansvar for fordelingen av skolemidler arbeider for å opprettholde privilegiene til majoritets-hvite skoledistrikter. Hun analyserer hvordan fargeblinde politikk, politiske strukturer og opprettholdelsen av status quo av makthavere bidrar til å vedlikeholde de utbredte og økende rasediskrepansene i utdanningsfinansieringen. Ved å trekke på erfaringer fra samfunnsorganisert arbeid for et rasemessig rettferdig system for skolefinansiering, tilbyr Liu verdifulle innsikter og muligheter for endring.