I boken "Educational Goods" tar forfatterne et skritt tilbake fra den daglige debatten om hvordan skoler kan forbedres, for å stille et viktig spørsmål om hva samfunnet egentlig bør forvente av utdanning. Gjennom en kombinasjon av filosofi og samfunnsvitenskap, adresserer de hva beslutningstakerne bør fokusere på i sine utdanningspolitikker. Forfatterne introduserer begrepet 'utdanningsgoder', som omfatter den kunnskapen, de ferdighetene og holdningene barn utvikler, både til sin egen fordel og for andres. De presenterer også ideen om 'barndomsaker', som omhandler de verdifulle opplevelsene og frihetene som definerer barndommen som en unik livsfase. Ved å balansere disse konseptene og anerkjenne at ikke alt kan måles gjennom tradisjonelle metoder, legger de et grunnlag for videre diskusjon. Med dette som utgangspunkt viser de hvordan man kan tenke klart om distribusjonen av disse godene og foreslår en metode for å kombinere verdier og bevis for å ta informerte beslutninger. Avslutningsvis illustrerer de metoden i praksis med detaljerte eksempler på hvordan den kan anvendes.