I 'Engineered to Sell' tar Jan Logemann leserne med på en fascinerende reise gjennom det midt-20. århundres markedsføringsverden, som har etterlatt seg dype spor i nesten alle aspekter av amerikansk kultur - fra musikk og litteratur til politikk, økonomi, forbrukeratferd, raseforhold og kjønnsroller. Logemann undersøker de internasjonale karrierene til forbrukerinnovatører innen reklame, markedsforskning og kommersielt design som bidro til å forme kapitalismen fra 1930-tallet og frem til 1960-tallet. Han argumenterer for at historien om markedsføring av forbruksvarer ikke er en fortelling om amerikansk eksepsjonalitet, men snarere en kompleks fortelling som belyser grensene for 'amerikaniserings'-paradigmet. Logemann analyserer først hvordan en dynamisk verden av varer oppstod, ved å fremheve endringene i markedsføringsstrategier som stadig mer ble tilpasset forbrukernes behov. Deretter dykker han ned i hvordan og hvorfor forbrukerengineering ble formet av transcenderende utvekslinger over Atlanterhavet, hvor østerrikske psykologer, lite kjente samfunnsvitere og berømte Bauhaus-kunstnere spilte sentrale roller. Gjennom dette verket får leserne innsikt i de intrikate båndene mellom immigrasjon og reklame, som er avgjørende for forståelsen av makten og innflytelsen til markedsføring i det moderne samfunnet.