På Mueda-platået i det nordlige Mosambik mener innbyggerne at hekser omformer virkeligheten ved å gjøre krav på autoriteten til sine egne, fantasifulle visjoner av verden. Under sin forskning blant Muedan-folket gjorde antropologen Harry G. West en avslørende oppdagelse: for mange av dem var Wests forsøk på å utvikle en etnografisk forståelse av deres verden i seg selv en form for hekseri. I 'Ethnographic Sorcery' dykker West ned i de fascinerende problemstillingene som oppstår fra denne likestillingen. Et sentralt tema i hans forskning er at én heks påstår noe som kan utfordres eller motsies av andre hekser. Etter at hans forsøk på å konstruere en metaforisk tolkning av Muedan-utsagnene om at løvene som streifer rundt i landsbyene deres er skapt av hekser, blir bestridt av hans Muedan-forskere, innser West at etnografi og hekseri faktisk har mye til felles. I stedet for å forkaste etnografi, henter West inspirasjon fra denne forbindelsen og argumenterer for at antropologer, sammen med folket de studerer, må navigere disse komplekse dynamikkene i fortolkning og virkelighet.