Boken 'Failure by Design' av sociolog Georg Rilinger presenterer et nytt rammeverk for å studere markeder som et resultat av organisatorisk planlegging. Den tar for seg de praktiske begrensningene ved utformingen av markeder, med et spesielt fokus på energikrisa i Vesten, som har blitt ansett som en av de største finansielle katastrofene i det 20. århundre. Krisen begynte i april 2000, da uventede prisøkninger rystet elektrisitetsmarkedene i California. I tiden som fulgte har flere faktorer blitt pekt på som årsaker; noen skylder på økonomiske grunnleggende faktorer og uvitende politikere, mens andre retter kritikken mot energiselskapene som utnyttet situasjonen. Rilinger tilbyr et alternativt perspektiv som vektlegger de praktiske utfordringene knyttet til utformingen av markeder. Han forklarer hvordan de unike fysiske egenskapene til elektrisitet vanskeliggjorde etableringen av markeder som kunne koordinere elektrisitetsystemet på en effektiv måte. For å løse disse utfordringene ble det utviklet infrastrukturer designet for å regulere hvordan markedsaktører interagerer. Disse strukturene representerer et forsøk på sosial ingeniørkunst, med mål om å styre aktørenes atferd i en retning som gagner markedets funksjon.