I denne spennende papirutgaven av "Forming Humanity" utforsker Jennifer A. Herdt begrepet bildung, eller etisk dannelse, som en sentral nøkkel til forståelsen av post-kantiansk tenkning. Immanuel Kants påstand om menneskehetens frigjøring fra "selv-påført umodenhet" etterlot hans samtid med et tankevekkende spørsmål: Hvilke modeller skal vi bruke for å forme oss selv nå som vi ikke lenger ser til guddommelig nåde eller etablerte autoriteter? Herdt avslører elegant røttene til dette spørsmålet i Rhineland-mystikken, pietistisk selvrefleksjon og fremveksten av bildungsroman. Hun argumenterer for at bildung, eller etisk dannelse, ikke bare er et resultat av sekularisering, der mennesker tar ansvar for noe de tidligere overlot til Gud. Tvert imot, teorier om bildung fra Herder til Goethe og Hegel fremhevet menneskelig handlekraft i selvbestemmelse, samtidig som de vurderte de sosiale og politiske implikasjonene av vår skapelse i Guds bilde. Herdt adresserer også hvordan begrepet bildung har blitt brukt for å rettferdiggjøre rasisme og kolonialisme ved å stigmatisere de som ble ansett som mindreverdige.