Francesca Caccini, en samtidig av Shakespeare og Monteverdi, samt kollega av Galileo og Artemisia Gentileschi ved Medici-hofet, var en fremtredende musikalsk skikkelse der i over tretti år. Med sin enestående evne til å forvandle lytterne gjennom sine framføringer og med den glitrende vitsen i musikken hun komponerte for mer enn et dusin hofteatralske verk, er Caccini i dag best husket som den første kvinnen som komponerte opera. 'Francesca Caccini at the Medici Court' avdekker for første gang hvordan denne allsidige komponisten etablerte en fullt profesjonell musikkarriere i en tid hvor nesten ingen andre kvinner kunne oppnå lignende suksess. Suzanne Cusick argumenterer for at Caccinis karriere var avhengig av verdien av hennes talenter for den politiske agendaen til storhertuginne Christine de Lorraine, som var Toscanas de facto-regent fra 1606 til 1636. Gjennom anvendelse av klassisk og feministisk teori viser Cusick hvordan musikken Caccini skapte for Medici-hofet opprettholdt en kultur som muliggjorde Christines innflytelse.