I 'From Counterculture to Cyberculture' utforsker Fred Turner den hittil ufortalte historien om en sentral gruppe av entreprenører fra San Francisco Bay-området, ledet av Stewart Brand og Whole Earth-nettverket. I perioden fra 1968 til 1998 bidro de til en bemerkelsesverdig synergikultur mellom blomstermaktens idealer og det fremvoksende teknologiske miljøet i Silicon Valley. Gjennom kjente plattformer som det nasjonalt prisbelønte 'Whole Earth Catalog', datakonferansesystemet WELL, og til slutt lanseringen av det svært suksessrike Wired-magasinet, skapte Brand og hans kolleger en varig allianse mellom motkulturens og teknologiens pionerer. Deres visjon gjorde det mulig for både motkulturister og teknologer å forestille seg datamaskiner som verktøy for personlig frigjøring, utvikling av virtuelle og alternative samfunn, samt utforskning av nye sosiale grenser. Når Turner skildrer den ekstraordinære transformasjonen av vår nettverkskultur, minner han oss om hvordan avstanden mellom Grateful Dead og Silicon Valley er mindre enn man skulle tro. Denne boken gir et engasjerende blikk på hvordan ideene fra motkulturen har formet den digitale verden vi kjenner i dag.